Pages

Thursday 9 February 2012

A TRIBUTE TO ARWAH MA

3/2/2012  12 Tgh Malam

On our way home from Tg Harapan Port Klang for our dinner, tergerak hati nak check my Nokia cap Lama if there was any messages from my inbox. There was only 1 message dan message itu betul2 buat ija terkejut :

My dear friend, Sukrina menyampaikan berita that her mom was in coma dan mohon doa dr ija agar dipermudahkan segala urusan. Semua adik beradik dah berkumpul.

Esoknya dalam kesibukan ija dengan urusan anak-anak, mencuri peluang menanyakan khabar Ma. Diberitakan masih dalam keadaan yg sama seperti last night. Orang2 kampung dan sanak saudara dijemput untuk bacaan Yassin. About 12 tghari ija dapat message that Ma sudah menghembuskan nafas terakhir dalam pukul 11.20 mlm. Innalillahinalihahirojiun. Darinya kita datang kepadanya kita kembali.  Ija text sms to Bak dengan ucapan takziah dan semoga Bak tabah menghadapi kepergian Ma.

Ma ialah ibu kepada sahabat Ija, Sukrina. Walau berstatus ibu tiri tetapi istilah TIRI tidak pernah ada dalam keluarga sakinah ini. Keperibadian arwah yg ramah dan mudah mesra membuatkan kami, ija dan Pah begitu dekat dengan arwah. Dan kami amat terasa dengan pemergian Arwah. Last Ija jumpa arwah masa raya tahun lepas. Air mukanya tidak langsung melihatkan betapa dirinya diduga dan di dalam kesakitan. Teramat tabah dan selalu berpikiran positif. Pernah arwah kata pada ija " kito sakit, tp ma tgk org lain lagi teruk".Her spiritual was very strong...

Bak pastinya amat merasai kehilangan isteri kesayangannya kerana sepanjang hayat arwah, bak tidak jemu menjaga, melayan apalagi berenggang jauh. Betapa arwah betuah punya suami yang bernama Bak. Dalam meniti usia usang tanpa isteri di sisi pasti bertemankan kesunyian. Tak apa Bak, I know Che Na tak akan biarkan Bak sorang sorang... Che Na anak yg baik yang akan berkorban segalanya demi Bak.

Untuk :
Bak... Sesungguh nya Allah lebih menyayangi insan yg menjadi kesayangan kita.

My dear fren.. Che Na :  quote ni tk pernah aku lupa "rumah tanpa seorg ibu umpama rumah tanpa cahaya lampu...

Kak Na .... Pasti syurga untuk insan sebaik Ma.. Insyallah

Untuk Kak Tie:  .. pengganti Ibu.....

Fizah : Telah ditakdir kan bukan rezeki Mu utk menatap Ma saat saat akhirnya.. tp doa dan bacaan Yassin dr Fizah tetap mengiringi Ma


Al Fatihah untuk Arwah Ma..

No comments:

Post a Comment