Pages

Monday 15 August 2011

DUGAAN RAMADHAN 2011 : Episod Release Letter

Kejadian : Hari ini.

Sinopsis :
bulan 6  Mamat  dr collector yg follow up payment cr card call while ija tgh driving. So Me asked him to sms me. Dia kata dia suruh ija byr 250 jer for final pyt. Terkezut. so me tanya lah naper.. dia kata bos offer discount sbb prompt payment dr ija. yahooo yabadabadoooo lah teman.

2 bulan lepas :
ija duk follow up on Release Letter after final payment paid. Si mamat ni kata nnt dia check ngan HQ... hampeh. no feedback. last week call lagi collector, promises demi promises ... HAMPEH

Hari ni :
Dah di luar kesabaran. Call HQ Recovery unit. Siap 'ugut' lagi officer tu.. kalau keep delaying, ija nak file summon (chewah.. macam besar sgt jenayah) sbb dh ada kes disebabkan bank tak keluarkan release letter pada orang tuh, dia saman dan mahkamah arahkan bank bayar some amount sbg ganti rugi.
Officer tuh kata nanti dia call collector
so berlakulah adegan ini:

Mr MAndit:  ija,, u tgk balik proposal u. u belum habis byr mcmana km nak keluarkan release letter

Ija             : I was offered my your collector to pay the final payment in June. When i Paid RM250 I assume that i have settled my proposal.

Mr Mandit: do u know that u only made 14 payment

Ija             : Yes I know n do u understand tht I was offered a discount and i was asked to pay rrm250 for    
final payment. so u better check with your collector .

10 min kemudian :

Mamat  :  (dengan nada marah) Ini Kak ija ker? Kenapa kak ija tak BAGITAU yg kak ija ada proposal!
kenapa k.ija pergi bagi tau boss saya kata saya bagitau akak tak payah bayar 3 bulan

Ija         :  Kenapa saya kena bagi tau? Itu kerja awak untuk baca dgn detail file customer.. status dia etc etc.
Itu tanggung jawab awak.

Mamat : saya ambik alih file akak dr colleague saya ... mana saya tau akak under proposal

Ija        : apa apa pun awak kena baca... kena study kes yg awak handle. Bukan tanggung jawab saya nak
bagi tahu. Awak yg keje ngan boss awak bukan saya

Mamat : dah lah saya demam ... kena marah ngan boss saya. ! Kenapa akak bagi tau yg saya suruh akak tak    
bayar utk 3 bulan, akak nak saya kena buang keje ker?

Ija        : Saya TAK cakap K!... Saya hanya bagi tau yg saya dapat sms dr awak suruh byr final payment
bulan jun PAHAM TAK? (dh mula tinggi sore nih)

Mamat : pastu shocked payment ni akak nak buat mcmana?

Ija      : Saya hanya pegang pada sms awak yg mengatakan june payment tu final payment saya. faham kan

Mamat : saya tahu silap saya ... akak nak saya bayar short payment akak dan saya dibuang keje?
OKLAH!

trus dia letak phone!

Case study:
1.   Dia kata boss dia arahkan dia utk bagi discount and final pyt RM250. Boss dia yg bg arahan tak kan tak
study file client?????

2.   Budak mamat tuh tahu keje ker hanya tau chase payment jer?
      Tak kan ambik case tak rujuk file? tak rujuk history?

3.   Proposal tuh sah sah cc to collector... tak kan letter tuh tak der dalam file? ke collector buta huruf
semua?

4.  En Mandit tu India... depa kan terror dlm putar belit fakta... tkt kang nnt dia putar belit fakta... naya den

Ralat:
1.  Bahan  bukti yakni sms dr mamat tuh dh ija delete ... bila call maxis dia kata dia tak der service utk print
out receivable sms...pulaaaaaaaaaaaaakk

2.   Masa dia sms tu tidak plak ija mtk black n white... (surat) mengatakan dia offer discount and ask for final
pyt RM250. Kalau smua ada black n white senang jer kan nak jadi bahan bukti. So lain kali apa2 urusan
yg melibat kan duit.. MESTI ada black n white, verbal communication n sms tk leh guna pakai!!!

Allahumma  Yasser Wala Tuasser - Ya Allah, permudahkan lah  permasalahan ku ini...Amin






No comments:

Post a Comment