Pages

Monday 24 February 2014

MY JAJAN... CELERY

Belajar makan celery mentah ni masa makan kat Chilis
4 batang berebut 3 orang
esoknya gigih gi Econsave semata mata sepokok celery
sebotol mayonses and sebotol Seribu Pulau (Thousand Island sos daaaaaa)
pastu potong celery  dalam 9 cm... sejukkan di fridge...
ngap ngap ngap sambil layan tv
pergh.. so crunchy beb

2 hari lepas tu pi beli lagi 3 pokok... tamaklah plak kan
skali tisya kata boring dah...
aikk... ada lagi 2 pokok weiii... sapa nak habis kan
sudahnya mamanya laaah yang habiskan...
potong potong n sejukkan dalam fridge ofis... time ngantuk layan jer celery 
sampai naik sebu perut den nak habiskan
sampai kena perli dgn staff...
"kak... mana celery akak"



NOTAKAKI: Jajan tu org sebut juga kudap kudap....

Copy Paste tentang Khasiat Celery
Pinjam Dari  DAPUR MAK TAM

celery

Celery adalah sayur  berserat/berfiber tinggi yang rangup dan telah di tanam  sejak dahulu kala lagi. Ia nya ditanam sebagai bahan berunsur perubatan. Dizaman moden ini ianya menjadi sebahagian diet diselurh dunia. Celery adalah dari keluarga pokok dill, karot, fennel dan parsli.
Bila ditanam pelepah dan daun  celery berwarna hijau dan berbunga putih.Berbunga bila tiba musimnya.
Celery yang ditanam dijual dikedai telah dipotong daunnya untuk menjamin kesegaranna. Jika Celery yang ditanam sendiri daun, ubi akar dan seluruh bahagiannya boleh dimakan dan berkhasiat.Bijinya juga boleh dimakan dan dibuat makanan berunsur kesihatan.

Celery kaya dengan vitamin C, mengandungi bahan dan  serat  yang dapat merendahkan tekanan darah tinggi  dan kolestrol, dan banyak lagi.
Ianya elok dimakan mentah atau dibuat jus. Lagi sedap dicampur dengan karot. Diminum terus apabila diblender dengan sedikit ais. Supaya khasiat tidak luput bila terdedah diudara(dioksidakan).
Ia elok diminum untuk pengidap darah tinggi dan untuk orang yang mudah stress. Kandungan Phatalide didalam celery dapat membantu meredakan penghasilan hormon stress didalam badan. Dengan itu saluran darah ke jantung dapat mengalirkan oksigen dan darah dengan tekanan yang rendah. Phtalide  memberi kesan yang berupaya melancarkan pengaliran yang sihat.Amat elok untuk kesihatan jantung dan kolestrol didalam jantung(termasuk plak didalam jantung).


Acknowledgment - gambar2 diambil dari new world ensiklopedia- with thanks



Sayur celery ini mengandungi garam, maka pemakan hendaklah menjaga pengambilan garam bila memakan sayuran ini.Maka ianya elok membantu menyeimbangkan cecair didalam badan dengan garam semulajadi didalam sayur ini (diuretik). Sesiapa yang kaki selalu bengkak elok makan sayur ini..(orang yang kena gout tu lain cerita lah - jangan makan daging merah dan makanan laut).

Jika anda membuat sup ayam, sup tulang dsb, selain dari menggunakan daun parsli, celery juga boleh atau elok digunakan juga sebagai pengganti herba parsli.. Celery ini diracik halus halus dan dimasukkan didalam sup tadi.Selain dimakan mentah begitu saja atau salad dan dibuat jus, ianya juga boleh dimasak sebagai sayur atau masakan sayur campur dan macam macam lagi ..

Jus celery:
3 pelepah diracik halus(supaya bila diblender seratnya akan menjadi halusdan hancur) dicampur dengan:
sebatang karot(dipotong halus)atau;
 sebiji tomato(dipotong potong supaya kulitnya hancur )atau;
atau suku  beetroot mentah dicampur
seketul dua ais.
Dimesin dan diminum segera supaya khasiatnya tidak luput.
Untuk yang ada arthiritis elakkan dari mengambil tomato.
Minum setiap hari ..memang elok dan berkhasiat.. kalau risau nak beli q10 mahal..

Cadangan: beli bahan yang tahan untuk seminggu, balik basuh semua, asing dan racik  kan untuk kegunaan untuk setiap hari didalam pek  yang kecil dan disimpan didalam freezer.
untuk di buat jus keluarkan dan terus masukkan pek yang kecil tadi didalam blender dan minum terus tanpa perlu diletakkan didalam ais.
Jika sayuran tadi disimpan didlam frezer, bahan untuk dibuat jus akan dapat tahan lebih lama tanpa membusuk dan mengekalkan khasiat didalamnya.

No comments:

Post a Comment