Pages

Wednesday 20 July 2011

Berito Kelate

KOTA BHARU 20 Julai - Peniaga makanan di bandar ini diberi amaran agar tidak lagi menggunakan tisu tandas atau tisu gulung dalam premis mereka jika tidak mahu dikenakan kompaun sehingga RM500.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, penggunaan tisu tandas di kaunter dan meja restoran adalah tidak patut kerana imejnya berkait dengan sesuatu yang kotor.

Beliau berkata, Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) akan melipat gandakan penguatkuasaan bagi memastikan peniaga tidak melanggar peruntukan di bawah Undang-undang Kecil Establishment Makanan 1996.

"Kalau kita perhatikan di negeri lain, kebanyakan peniaga sudah tidak lagi menyediakan tisu tandas untuk kegunaan pelanggan mengelap tangan dan mulut selepas makan.

"Tetapi di negeri ini, masih ada lagi peniaga yang tidak ambil kisah, tisu tandas sepatutnya digunakan dalam tandas sahaja manakala bagi kemudahan mengelap, peniaga sepatutnya menggunakan tisu keping lembut yang lebih sesuai.

"Penggunaan tisu tandas di tempat makan adalah sangat tidak bersih, perkara ini lebih memalukan apabila pengunjung luar dan pelancong yang datang ke negeri ini mendapati kita masih lagi dengan amalan sama," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Program Ihya' Ramadan di sini hari ini.

Takiyuddin berkata, jika penggunaan tisu bersesuaian membebankan peniaga dari sudut kos, mereka boleh memotongnya lebih kecil sebagai langkah penjimatan daripada terus berdegil mengunakan tisu tandas.

Beliau berkata, walaupun notis mengenai larangan itu sudah lama dikeluarkan kepada peniaga, belum ada lagi peniaga yang didenda setakat ini bagi memberi peluang kepada mereka supaya berubah.



notaija:
bukey gapo...tisu tandas ni muroh... demo nego nok jimat kos... demo kato bukey wak kesat punggung tp oghey doh letok trademark bahawo tisu tandas wak kesat anu, demo duk baye bendo tuh kegunaan dio utk tuh jah lah...


Apa apa pong.. molek lah kerajae klate wak tubik arahey lagu tuh
ho lah.. kelate ni demo kato negeri tok bersih, plok keda make paka tisu toilet, koho demo napok klate dan rakyatnya yang pengotor..
Maka Rakyat klate keno lah berusoho tukar anggapan oghey luar ko negeri dan rakyat kelate...

No comments:

Post a Comment